Jeg har valgt Projektstyring som emne. Mit hovedfokus vil være opstart samt evalueringsprocessen Og for at gå lidt bagvendt til værks vil jeg starte med evaluering. For mig at se er evaluering noget af det vigtigste. Det er værktøjet til at forbedre sig. Og I bund og grund er det jo det uddannelse handler om. Når vi har lavet projekter har det jo været vores erfaringer vi har taget med videre, såvel gode som dårlige erfaring.

Man kan evaluere på mange forskellige måder. Og det er en god ide før man evaluere at have en plan klar for evaluering. Her er mit bud på hvordan man gør det bedst.

Overvej om/hvornår det er tid til at evaluere? Der skal være en mening med at evaluere, gør man det for tidligt, er der mindre indhold at vurdere udfra, jo mindre indhold jo større er fejlkilden, som kan lede til forkerte konklusioner på forløbet, og så har evalueringen jo på sin vis været spildt. En evaluering er aldrig helt spildt. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet ikke i det mindste at have fået en lille smule ud af det. Men det er klart, den tid man bruger på det gerne skulle stå på mål med det man får ud af det. Omvendt skal man heller ikke gøre det for sent. For har man ikke tid til at justere ud fra sine erfaringer kan det i nogle tilfælde være spildt. Det er klart under fx uddannelse kan man altid tage sine erfaringer med. Men måske man skal evaluere flere gange i løbet af forløbet for at maksimere sin lærdom. Man kan jo egentlig sige at du burde lave en lille evaluering hver dag for at konkludere hvad du har fået ud af i dag. Igen tiden man bruger skal stå på mål med resultaterne så man skal selvfølgelig vurdere hvor omfattende en evaluering skal være, hvis ens evaluand(det man evaluere) er en dags indhold.

Overvej formålet og anvendelsen af evalueringen. Jeg har lidt allerede nævnt det. Og det her points kommer nok til at flyde lidt sammen. Men syntes lige det her giver et bedre overblik. Der skal jo være et formål med evalueringen. Om det så er for et projekt, semester, kursus, ja eller bare ens generelle arbejdsindsats. Hvorfor lave evalureringen. Og hvem skal bruge evaluringen. Det er jo klart at når man evalurere noget, så er der forskellige måder at gøre det på. Afhængig af modtager, og formål. Vi har allerede vent størrelsen, men Er det selvevaluering har man nogle andre ting man er interesseret i i forhold til hvis det er andre der skal evalurere. Selvevalurering handler om det individuelle, typisk formativ evaluering. Har du andre man skal evaluere overfor at det typisk mere summativ. Og noget man ren konkret er målbart. Så overvej hvordan evaluering struktureres på baggrund af formål og modtager.

Organiseringen af evalueringen. Så kommer vi til hvordan evalueringen skal organiseres. Hvem skal stå for den og hvordan skal den opbygges. Her skal overvejes, hvilke spørgsmål der skal stilles/ønskes svar på, og hvordan man skal stille dem. Altså kommunikationsdelen af evalueringen kan man sige. Brug en kommunikationsmodel til at overveje formålet, modtager og hvordan man bedst får svar på de spørgsmål man ønsker. Skal det være igennem samtaler, spørgeskemaer fx og er det mulitple choice eller skal folk selv svare. Så kommer man til hvordan resultaterne skal formidles. Er det til en selv er det lidt nemmere, men sidder du i en virksomhed hvor man skal præsentere resultaterne for andre skal resultaterne giver mening i forhold til dem der er målgruppen. Så skal det være som charts man lynhurtigt kan gå igennem eller korte opsummeringer osv.

Hvad så nu? Når man har gjort disse ting. Skulle man gerne reflektere over, hvad vi så kan bruge resultaterne til, og hvordan vi justere.

Mine reflektioner Jeg gør mit bedste for altid at optimere mine resultater ud fra hvad jeg erfarer. Overstående har været mine erfaringer. De er lidt generic og mange tanker har været i forhold til projekter for andre, hvor man skal præsentere. Når jeg sidder i et project vil jeg gerne have at vi løbende holder mere uformelle evalueringer, om det er som walk and talk eller standup meeting eller andet, gør ikke så meget, men det behøver ikke at være noget der kommer konkret data ud af, andet end vi deler vores erfaringer og i samarbejde forsøger at opnå bedre resultater. Selvom jeg ovenover, har skrevet mit “manifest” om man vil med de ting jeg tænker, så vil det i mange situationer være, ikke være en fremgangsmåde jeg følger slavisk. Men mere som en form for guideline/værktøjskasse hvor jeg tager de værktøjer der er relavant i forhold til opgaven.